• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
مهدی مرادی

بی‌تیترترین‌ها!

  • کد خبر : 196
  • 19 فروردین 1399 - 16:22
بی‌تیترترین‌ها!
۱۷ مردادماه هر سال فرصتی برای قدردانی از زحمات جهادگران عرصه آگاه‌بخشی و اطلاع‌رسانی است؛ کسانی که گاهی از جان و مال خود برای انجام رسالت واقعی می‌گذرند تا در افزایش سطح آگاهی جامعه تأثیرگذار باشند.

مهدی مرادی: شهید «محمود صارمی» در سال ۱۳۷۵ به عنوان مدیر مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در مزار شریف افغانستان انتخاب شد و به پوشش اخبار این کشور پرداخت.

این خبرنگار بالاخره در ۱۷ مرداد ماه سال ۱۳۷۷ توسط گروه طالبان با نهایت مظلومیت در مزار شریف به شهادت رسید و سالروز شهادت این خبرنگار را به عنوان «روز خبرنگار» نامیدند.

۱۷ مردادماه هر سال فرصتی برای قدردانی از زحمات جهادگران عرصه آگاه‌بخشی و اطلاع‌رسانی است؛ کسانی که گاهی از جان و مال خود برای انجام رسالت واقعی می‌گذرند تا در افزایش سطح آگاهی جامعه تأثیرگذار باشند.

*پشت صحنه تولید اخبار رسانه‌ها

اگر امروز خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری منتشر یا در نشریات چاپ می‌شود، شاید کمتر کسی بداند که چه تلاشی و چه دردسرهایی پشت آن خبر وجود داشته است که گاهی لازم است تا نیم‌نگاهی به پشت صحنه تولید اخبار در رسانه‌ها شود!

خبرنگاران واقعی کسانی هستند که بدون هیچ چشم‌داشتی در راه رفع مشکلات و اطلاع‌رسانی رویدادهای مختلف جامعه گام برمی‌دارند؛ سیل، طوفان، زلزله و … در هر ثانیه و هر ساعت از شبانه‌روز برای خبرنگار مهم است و به سراغش می‌رود.

هر چند با وجود گسترش فناوری ارتباطات، تبادل اطلاعات سرعت بیشتری یافته، اما هنوز هم خبرنگارانی هستند که برای گزارش رویدادها چه مسافت‌های طولانی و چه زمان‌هایی را سپری می‌کنند؛ به جرئت می‌توان گفت که پشت هر خبری، خبرنگاری پرتلاش و دلسوز وجود دارد.

*بی‌مهری و جیب خالی

در اذهان برخی افراد نهادینه شده که خبرنگاران درآمد سطح بالایی دارند و جیب آنها پُرپول است، اما باید گفت که خبری حدود پنج هزار تومان و حتی گاهی کمتر از این، بعضی وقت‌ها کرایه تاکسی و هزینه رفت‌وآمد یک خبرنگار را هم تأمین نمی‌کند؛ اینجاست که تنها و تنها عشق و علاقه است که برای خبرنگاران می‌ماند.

اما در دماوند، گویا تنها ۱۷ مردادماه است که متوجه حضور خبرنگارانی در عرصه خبر و اطلاع‌رسانی در این شهرستان می‌شوند؛ متأسفانه برخی از مدیران دستگاه‌های شهرستان دماوند از میزان اهمیت و ارزش خبر آگاهی ندارند!

دانستن و مطالبه‌گری از طریق رسانه‌ها، حق مردم است و مدیران باید خبرنگاران را به عنوان نمایندگان مردم قلمداد کنند، اما گاهی شاهد بی‌مهری این مدیران هستیم و حداقل انتظار خبرنگاران از آنها «احترام و تکریم» است؛ در این جهت، باید اذعان داشت که برخی مسؤولان به خوبی نسبت به جایگاه خبرنگار آگاهی دارند و همواره این قشر زحمت‌کش مد نظر و در اولویت آنها قرار دارد.

*لزوم قلمی پاک برای رشد و توسعه منطقه

امید می‌رود که تکریم خبرنگاران مورد توجه همه مسؤولان و مردم قرار گیرد؛ چراکه خبرنگار پل ارتباطی میان این دو است که می‌تواند با اقدامات حرفه‌ای و روشن‌گری خود و داشتن قلمی پاک در رشد و توسعه یک شهر یا منطقه‌ای تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

از سویی دیگر، نکته مهم دیگر این است که خبرنگاران باید حقایق را برای جامعه بازگو کنند، زیراکه حقایق شهر و شهرستانی در قلم یک خبرنگار نهفته است و نباید با اعتماد مردم بازی کرد.

حرکت در حوزه خبرنگاری همچون حرکت روی لبه تیغی است که همواره خطر سقوط از طرف‌های چپ و راست وجود دارد و اگر نیز یارای مقابله و ایستادن باشد، بدون شک تیغ تیز حقیقت پای را می‌برد و از ادامه راه باز می‌دارد.

*«تکریم» حداقل‌ترین عامل روحیه‌بخش

به عنوان کوچک‌ترین عضو خانواده رسانه‌ای شهرستان دماوند، ۱۷ مردادماه روز خبرنگار را به همه خبرنگاران پرتلاش و زحمت‌کش در خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و نشریات تبریک عرض می‌کنم.

همچنین جا دارد از برخی پیشکسوتان عرصه خبر و رسانه نظیر حجت‌الاسلام حمید آقایی و محمد آقایی در نشریه با سابقه رهاورد نامی آورده شود که این مجموعه کمال احترام را برای ایشان دارد.

ما سر نهاده‌ایم تو دانی و تیغ و تاج                 تیغی که ماه روی زند تاج سر بود
هر که طلبکار توست روی نتابد ز تیغ              وان که هوادار توست بازنگردد به تیر

لینک کوتاه : https://kilannews.ir/?p=196

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.